Zo voorkom je dat bruiloftsgasten zich gaan vervelen | tips & tricks
Voorkom dat iedereen zit te gapen tijdens een iets te lange ceremonie of een zoveelste toespraak van een familielid.
door Ashley Leysner op 15 augustus 2019
Webredacteur

Niemand wilt een saaie bruiloft waar gasten zitten te gapen tijdens het zoveelste stukje dat opgevoerd wordt of waar het trouwfoto's maken wat meer tijd in beslag neemt waardoor ze lang moeten wachten. Hoe voorkom je een saaie bruiloft? Check onze tips & tricks!

Welke momenten op de dag kunnen voor verveling zorgen?
Er zijn bepaalde momenten tijdens de trouwdag waarop de verveling toe moet slaan, vooral als gasten moeten wachten voordat het volgende 'onderdeel' aanbreekt. Wij zetten de meest voorkomende momenten voor je op een rij
- Gasten arriveren te vroeg bij de first look of bij aanvang van de ceremonie. Op de grote dag kan het zijn dat je voorbereidingen net iets langer duren dan gepland. Hou hier rekening mee! Oeps!
- Na de ceremonie tot het aansnijden van de taart. Dit is het moment dat bruidsparen vaak foto’s maken en gasten dus 1 a 2 uur ‘wachten’ tot het stel terug komt. Zorg voor hapjes en drankjes, spelletjes op locatie, (live) muziek of een high tea of maak er een high wine van, they can't resist it!
- Tijdens de speeches en stukjes. Beperk hierbij de tijd. Zorg dat gasten die dit willen het altijd in overleg met de ceremoniemeester doen en een tijdsindicatie opgegeven. De ceremoniemeester kan dan 'aanwijzingen' geven ingrijpen op de dag zelf wanneer nodig.
- Bij binnenkomst op de feestavond, natuurlijk wil iedereen jullie feliciteren dus maak daar gelegenheid, maar beperk de tijd zodat je nog wat aan de avond hebt. Daggasten kunnen hun cadeau tijdens de receptie overhandigen om tijd te besparen. Beperk het handjesschudden op de feestavond door de ceremoniemeester erbij te betrekken. Lange gesprekken kan hij/zij afkappen door alvast een drankje aan te bieden en te laten zien waar het gastenboek is.
Zorg voor een ijsbreker
Op een bruiloft komen vaak twee families bij elkaar en het is soms lastig om met elkaar in gesprek te raken. Zorg voor een paar familieleden die makkelijk het ijs breken met hun gespreksonderwerpen. Of vraag aan je moeder of ze een praatje wilt maken met de tante van je lover. Zo zijn de gasten in ieder geval zoet met interessante gesprekken.
Wedding shoe game
Hiervoor moet je wel zelf aanwezig zijn, maar het is superleuk om jullie receptie te beginnen met dit spel. Het geeft je gasten gelijk aan het begin van je trouwfeest iets om over te praten.
Hoe werkt het?
De bruid en bruidegom zitten met de rug naar elkaar toe en houden in één hand de schoen van zichzelf in de hand en in de ander die van de partner.
De DJ of een gast van het bruiloftsfeest leest hardop vragen voor die gaan over het bruidspaar. Het bruidspaar beantwoordt de vraag door de schoen omhoog te van zichzelf of van de partner.
Voorbeeld vragen:
- Wie heeft meer kleding?
- Wie is de betere danser?
- Wie kan het beste koken?
- Wie eet het ongezonds?
- Wie geeft het meeste geld uit?
Laat je gasten meedoen! Leg op iedere tafel twee bordjes, één die staat voor jou en de ander voor je partner and let the games begin!
Houd je aan de dagplanning
Je hoeft de planning tot in de details te volgen, maar houdt er wel rekening mee. Wanneer de speeches eindeloos duren, raken anderen ook verveeld. Zorg dus dat je van te voren een programmaboekje hebt klaar liggen of schrijf dit op een leuk krijtboard. Zo weten de gasten hoe lang het gaat duren. Laat ook de ceremoniemeesters van tevoren met de sprekers in overleg gaan hoeveel tijd ze hebben voor hun speech. Zo voorkom je toch weer de ongemakkelijke onderbrekingen. De angst van een saaie bruiloft en de volledige plannen hoeven de pret niet te drukken. Maak gebruik van het draaiboek van ThePerfectWedding planning tool and everything is going to be allright!
Zorg voor hapjes
Zelfs als je een diner hebt gepland voor alle gasten is het slim om voor een aantal hapjes te zorgen tijdens de speeches of de receptie. Speeches kunnen soms best lang duren en met hapjes voorkom je dat gasten verveeld en hongerig worden.
Zoete hapjes
Na de ceremonie kunnen de gasten een sweetcraving krijgen voor het aansnijden van de bruidstaart. Geef je gasten rond koffietijd de keuze uit zoete hapjes. Jullie gasten zullen ervan smullen en de de suiker in de hapjes zorgt ervoor dat niemand dat niemand meer ervoor kan zorgen dat het een saaie bruiloft wordt.
Hartige hapjes
Zoute hapjes zijn perfect in combinatie met het cocktailuurtje. Het hartige gaat goed samen met drank en zullen je gasten de gelegenheid geven om gezellig met elkaar een hapje en een drankje te doen.
Wil jij nu ook hapjes op je bruiloft of wil je wat meer inspiratie? We know what you need! Wij hebben allerlei hapjes voor je bruiloft op een rijtje gezet.


Kies een leuke locatie
De keuze van de trouwlocatie heeft ook invloed op het programma. Kan er gedanst worden, is er genoeg ruimte tussen alle tafels? Kies bijvoorbeeld voor een buitenlocatie waar kinderen lekker buiten kunnen rondrennen en spelen of voor een zaal met een tof decor die je perfect aansluit op je huwelijksthema.
Houd het kort
Hebben jullie een kerkelijke ceremonie? Zorg dat de dienst niet te lang gaat duren, zeker als je gasten hebben die niet gelovig zijn. Bespreek van te voren met de ceremoniemeestster wat er zeker wel in moet en wat je liever wilt overslaan op je grote dag. Wat je natuurlijk ook kunt doen is er een feest van te maken in de kerk! Dit kan na of zelfs tijdens de ceremonie. Kies een aantal mooie nummers en dan houd je zeker de aandacht van iedereen vast!
Huur een DJ
Niemand houdt de bruiloft zo goed op gang als een DJ. Ze zorgen niet alleen voor toffe beat, maar ze zorgen er ook voor dat de gasten gaan dansen en voorkomen net iets te veel speeches of tenenkrommende sketches. Ohja, vergeet hem niet een no-play-list te geven. Je hebt namelijk ook geen zin in eindeloze saaie liedjes.
Leuk idee: vraag je gasten om aan de ceremoniemeester hun favo dansliedje door te geven, iedereen zal losgaan wanneer zijn of haar nummer gedraaid wordt!
Proost met een drankje
Begin met een welkomstdrankje zodra de gasten binnenstromen. Een lekker glaasje bubbels of een heerlijke cocktail. Dit zorgt ervoor dat de gasten meteen al wat losser zijn en zich op hun gemak voelen. Cocktails op je bruiloft kan nooit kwaad. Proost met een drankje!

Photobooth
De photobooth blijft een must have op de bruiloft. De gasten kunnen hiermee lekker gek doen en er worden gegarandeerd toffe foto's gemaakt. Leuke herinneringen worden mee naar huis genomen en niemand zal denken aan een saaie bruiloft en de foto is het bewijs.
Entertainment
Zorg voor entertainment op je bruiloft! Denk aan spelletjes, een karaoke set en polaroidcamera's. Heb je geen zin om zelf iets te organiseren? Dan kun je ook gewoon iemand inhuren voor de entertainment. Er zijn genoeg bedrijven die jouw gasten heel goed kunnen vermaken. Vind entertainmentbedrijven in heel Nederland!
Lees ook deze valkuilen tijdens het plannen van je bruiloft voor handige tips!