Intiem trouwen tijdens Corona | Zo sfeervol kan trouwen met 30 personen in een 1,5 metersamenleving zijn!
Tips en inspiratie om van jouw bruiloft tijdens corona een feestje te maken!
door Nadine Ruchti op 6 januari 2023
Webredacteur

Yay! Je hebt ervoor gekozen om jullie bruiloft (of een gedeelte hiervan) tijdens de coronacrisis door te laten gaan op de oorspronkelijke trouwdatum, met inachtneming van de huidige maatregelen. Dit betekent met maximaal 30 personen en minimaal anderhalve meter afstand. Maar hoe ga je dit doen en kun je dit waarborgen? Wij geven je tips en inspiratie om op jullie trouwdatum een intieme en sfeervolle dag te maken.
Trouwen tijdens corona doe je zo!
Jullie hebben er als bruidspaar voor gekozen om toch te trouwen op jullie oorspronkelijke trouwdag. Misschien omdat het voor jullie een speciale datum is, vanwege jullie geloof, een kinderwens of misschien ben je al zwanger en wil je graag trouwen voordat de baby er is. Een andere reden kan natuurlijk ook dierbare bruiloftsgasten zijn die al wat ouder worden of misschien niet langer meer te leven hebben. Deze gasten wil je er graag nog bij hebben. We can imagine! We hebben daarom tips gevraagd aan weddingplanner Vivian van het Bruidsmeisje hoe een bruiloft in een anderhalvemetersamenleving kan zijn.
Hoe mooi is het om toch nog de liefde te kunnen vieren met je dierbaren en volgend jaar extra groot uit te kunnen pakken. - Vivian
Zoals je waarschijnlijk al weet hebben de maatregelen die de overheid heeft bepaald om de verspreiding van het coronavirus te verminderen ook betrekking op bruiloften. Dit is de huidige regel:
Bruiloften met meer dan 30 personen mogen niet doorgaan*. Voor huwelijksvoltrekkingen geldt echter wel nog de aanvullende maatregel. Deze kunnen doorgaan, echter wel tot maximaal 30 personen en mits deze allemaal op minimaal 1,5 meter van elkaar kunnen zitten! *bijgewerkt op 31 maart 2021
Dit hoeft echter niet te betekenen dat jullie trouwdag niet speciaal kan zijn. Het is juist mega bijzonder om nu te trouwen, op een intieme manier. Eén ding is zeker, jullie gasten vergeten deze bruiloft niet!
Omdat gemeenten zelf de vrijheid hebben voor handhaving en naleving van de gestelde maatregelen, raden wij aan om met jouw huidige trouwlocatie en/of gemeente contact op te nemen over de mogelijkheden. Het kan namelijk zo zijn dat in jouw gemeente alleen in het gemeentehuis getrouwd mag worden, maar het kan ook betekenen dat jullie op jullie gekozen trouwlocatie mogen trouwen gevolgd door een toost!
Gebruik onze superhandige (gratis!) planningtools om het draaiboek te maken!
Lees hier het Inspiratiedocument Trouwbranche: Een voorzet tot een protocol
De trouwceremonie met 30 personen
Trouwen met 1,5m afstand
Om officieel te kunnen trouwen is het van belang om samen met een trouwambtenaar en jullie getuigen fysiek aanwezig te zijn. Maar hoe doe je dit met de huidige maatregelen?
Opstelling
Door exact de maten op te meten van de ceremonieplek kan je de beste plek voor de muzikanten, trouwambtenaar, jullie gasten en jullie als bruidspaar creëren. Het is belangrijk dit goed vooraf aan iedereen te communiceren, zodat ze precies naar hun plekje toe kunnen lopen. Het vergt even wat uitdenkwerk, maar je krijgt echt een leuke opstelling zo!
Live stream
Bruiloftsgasten die helaas niet aanwezig kunnen zijn omdat jullie de gastenlijst moesten inkorten voor de huwelijksvoltrekking of omdat de gast wellicht in de risicogroep valt, kunnen toch meegenieten van jullie trouwceremonie door middel van een live stream. Dit kan eenvoudig gerealiseerd worden met groepsvideocall via Skype of Zoom. Wil je het liever professioneel aanpakken? Dan kan er gewerkt worden met meerdere camera's en een regiekamer. Hiermee kan iedereen vanuit alle hoeken meegenieten op jullie mooiste dag!
Muziek
Als jullie een muzikant (of meerdere) hebben geboekt voor tijdens de ceremonie dan moet er natuurlijk ook rekening worden gehouden met de afstand. Niet te vergeten: de muzikanten moeten onderling ook 1,5 meter afstand bewaren.
Lopen naar het altaar
Altijd al gedroomd van het moment dat jij down the aisle loopt? De stylisten of personeel van de locatie denken met alle liefde mee hoe de ceremonie het beste kan worden opgesteld, zodat jij je droommoment gewoon kunt beleven! Loop je alleen, samen met je vader of met je partner? Dan kan het zijn dat de loper dus iets breder moet. Natuurlijk is het ook mogelijk om vanuit een andere kant te komen aanlopen.
Intermezzo's met getuigen, kinderen of andere gasten
Bedenk vooraf goed wat voor intermezzo’s je zou willen verwerken in de trouwceremonie zodat je er rekening mee kunt houden in de opstelling en de afstanden die je moet aanhouden.
Trouwakte tekenen
Normaliter wordt het bruidspaar gevraagd de trouwakte te komen tekenen bij de trouwambtenaar. Nu zal dit plaatsvinden op een andere plek, waarbij er niet binnen anderhalve meter van de trouwambtenaar getekend hoeft te worden. De trouwambtenaar kan door middel van een laserpennetje of post-its met de namen erop aangeven waar het bruidspaar moet tekenen. Het bruidspaar zal met zijn of haar eigen zwarte pen moeten tekenen. Dit kan vooraf al worden klaargelegd op de tekentafel.
Tip: De getuigen kunnen jullie vooraf een eigen pen cadeau doen met jullie namen erin gegraveerd, zodat jullie deze mee kunnen nemen naar de huwelijksvoltrekking.
Ringen uitwisselen
Zorg dat jullie de trouwringen al in jullie bezit hebben. Hebben jullie kinderen? Laat ze de trouwringen brengen! Dit is een mooie rol die gewoon vervuld mag worden.
De kus
Nadat jullie elkaar het jawoord hebben gegeven en de trouwambtenaar het seintje geeft komt dan de langverwachte kus. Daar hoeft natuurlijk écht geen anderhalve meter afstand voor genomen te worden!
Felicitatie trouwambtenaar
De felicitatie van de trouwambtenaar gaat nu op afstand, máár met net zoveel liefde. Bijvoorbeeld door een kushand, geklap met alle gasten of een hand op zijn of haar hart.
7 Redenen waarom het inhuren van een weddingplanner tijdens het coronavirus een goed idee is!
Receptie
Time to celebrate! Jullie hebben elkaar net het jawoord gegeven en dat moet gevierd worden. Handjes schudden en zoenen zit er natuurlijk niet in, maar misschien vind je dat ook helemaal niet erg. Wij vertellen je hoe je van de receptie alsnog een feestje kunt maken!
Note: Gemiddeld duurt een receptie twee uur. Stem met de trouwlocatie af hoelang jullie na de huwelijksvoltrekking nog een toost mogen doen.
Proosten op afstand
Proosten op de newly weds mogen we natuurlijk niet ongezien voorbij laten gaan. Dit kan je doen door gezamenlijk te klappen voor het bruidspaar en vervolgens ieder zijn of haar glas champagne te heffen voor het koppel. Cheers!
Let op: Sommige tips zijn nog niet overal mogelijk, omdat de horeca nog niet officieel is heropend. Stem dit dus goed af met jouw trouwlocatie!
Bar
Of je nu een Gin Bar wilt, alleen mocktails wilt serveren of bier, wijn en fris. Dit zou moeten kunnen door gasten op bestelling hun drinken te laten meenemen of meteen van hun hele groepje. Er kan een brede bar gecreëerd worden, zodat er al genoeg afstand is. Zodra de drankjes zijn gemaakt zet de bediening of bartender dit neer en doet even een stapje achteruit. Een andere leuke optie: een badkuip of bakken vol ijs en flesjes drinken. Suit yourself!
Food
Wil jij een bruidstaart of een tafel vol lekkere hapjes? Denk dan eens aan hapjesplanken. Ieder gezin kan zijn eigen hapjesplank meekrijgen met een eigen statafel. Of vooraf gesneden bruidstaart op bordjes. Dit zou ook vooraf door de bediening neergezet kunnen worden.
Trouwen jullie op bijvoorbeeld een landgoed? Dan is het wel heel gezellig om een picknick in het gras te doen met jullie gasten. Landgoed Groot Warnsborn deed dit al met Pasen en is corona-proof. De stellen of gezinnen die bij elkaar wonen kunnen dan plaatsnemen op hetzelfde kleedje. Anderhalve meter tussen de kleedjes, picknickmanden laten klaarzetten en hoppa! Easy & fun!
Speech
Wil er iemand een toespraak op jullie bruiloft houden? Dan is het van belang dat deze persoon op voorhand de instructies heeft gekregen hoe hij of zij zelf een microfoon kan opspelden. Sowieso is het handig om speeches altijd door te geven aan de ceremoniemeester, zodat hier rekening mee gehouden kan worden in de dagplanning.
Gastenboek
Vanwege de hygiëne is het noodzakelijk dat ieder gezin een eigen pen heeft om mee te schrijven. Een alternatief kan zijn dat alle gasten thuis al iets liefs schrijven en dit meenemen. Hier kunnen jullie achteraf een mooi gastenboek van maken. Wat ook leuk is: stuur een Jengablokje op naar alle gasten (of laat dit door de ceremoniemeester doen) en laat deze beschrijven door jullie gasten. Dit kunnen ze op jullie bruiloft achterlaten op een daarvoor aangewezen plek. Een super leuk aandenken dat nog een mooi plekje in jullie huis kan krijgen.
Bruidsboeket gooien
Het bruidsboeket gooien zou prima kunnen als je gaat trouwen tijdens Corona. Zorg dat de vrouwelijke gasten op anderhalve meter bij elkaar vandaan staan. Ook zou je lintjes aan je bruidsboeket kunnen knopen. Iedere dame krijgt vervolgens een lintje en jij knipt als bruid blind een lintje door. Deze gelukkige heeft het bruidsboeket "gevangen". Vechten om het bruidsboeket zal even niet lukken ;-)
Tip: De ceremoniemeester kan dit allemaal klaarleggen. Leveranciers werken namelijk de hele dag met handschoentjes.
Let op: Sommige tips zijn nog niet overal mogelijk, omdat de horeca nog niet officieel is heropend. Stem dit dus goed af met jouw trouwlocatie!
Diner
Het diner zou ook gewoon plaats kunnen vinden. Er zijn inmiddels al ideeën hoe restaurants dit kunnen aanpakken. Momenteel is er een concept-protocol ingediend door Koninklijk Horeca Nederland. Ieder gezin kan bij jullie bruiloft dan zijn eigen tafel krijgen. De opstelling zoals je bij Amerikaanse bruiloften vaak ziet zou nu goed van pas komen. Een zaal met ronde eettafels en een diner dansant! Aan de kop van de tafel kan de bediening een plateau met borden inzetten. Bruiloftsgasten pakken hier zelf een bord vanaf, zodat het personeel de anderhalve meter kan bewaren. Er zou ook gewerkt kunnen worden met een uitgiftetafel.
Nog een leuke bijkomstigheid: misschien kan je nu met ál jullie gasten genieten van het diner omdat de samenstelling kleiner is geworden.
Trouwfeest
Is jullie bruiloft niet compleet zonder een te gek feest? Dan kan je ervoor kiezen om nu de trouwceremonie door de laten gaan en op een later moment een knalfeest te geven! Hebben jullie een muzikant tijdens de huwelijksvoltrekking? Hoe bijzonder zou het dan zijn om de muzikant van jullie trouwceremonie terug te laten komen bij het feest? Ook is het een supertof om een symbolische mini-ceremonie voorafgaand aan het feest te houden met al jullie gasten. Brings back memories!
Overnachting
Hotels mogen gedeeltelijk weer open, dus hoe leuk is het om met je intimi wel te overnachten samen. Voor hotelgasten mag vaak het diner al verzorgd worden, ook al is andere horeca niet open. Check dus goed bij je locatie wat wel en niet mag!
Juist nu de liefde en het leven vieren voelt nog intenser. - Vivian
Elopement
Willen jullie de originele trouwdatum niet voorbij laten gaan, maar wel de bruiloft verzetten? Dan kan een elopement wedding een uitkomst bieden in tijden van corona. Hierbij trouw je symbolisch in een hele intieme setting. Je moet het zien als een bijzondere ceremonie om de liefde voor elkaar wel te vieren! Eet samen nog een taartje, proost op het leven en de liefde en sluit af met een romantisch diner voor twee. Een elopement kan overal plaatsvinden. Wat dacht je van een ceremonie op een rooftop met uitzicht over jullie favoriete stad? Of op een mooi stukje strand waar bijna niemand komt? Super tof als je dit laat vastleggen door een fotograaf. Laat je jullie elopement bruiloft ook nog filmen door een videograaf? Dan kun je dit achteraf nog delen met iedereen en natuurlijk zelf nog nagenieten van jullie intieme dag!
Bespreek de mogelijkheden
Bij ieder feest geldt natuurlijk de regel dat je zelf de slingers moet ophangen. Ook in deze bizarre tijd kan een bruiloft écht heel bijzonder zijn. Wees je ervan bewust dat alle trouwleveranciers graag met je meedenken om van jouw bruiloft een droomdag te maken. Om dit artikel tot stand te brengen hebben een aantal leveranciers onafhankelijk hun bijdrage geleverd om voor jou de best mogelijke opties in kaart te brengen. Ook werken zij momenteel protocollen uit, waar alle trouwleveranciers en bruidsparen profijt van gaan hebben. Deze leveranciers wil ik daarom graag even benoemen.
- Weddingplanner: Vivian van het Bruidsmeisje
- Weddingplanner & Stylist: Nailia van Best Day Ever Events
- Weddingplanner: Frederiek van Frederiek Klop & House of Weddings
- Trouwambtenaar: Joanne van Joanne Trouwt
- Muzikaal entertainmentbureau: Floor van LoveSound
- Muzikaal entertainmentbureau: Martijn van Swinging.nl
- Fotograaf: Hermine van Mon et Mine
- Videograaf: Carlos van Bruidbeeld
- Locatie/F&B: Anne Floor van Heerlijk & Hecht
Lees hier het Inspiratiedocument Trouwbranche: Een voorzet tot een protocol
Trouwen tijdens corona? Sla het artikel op!
Goede ideeën gezien voor je bruiloft tijdens corona? Sla het artikel dan op in je profiel, zo kun je deze tips met één druk op de knop terugvinden. Hoe? Klik op het hartje bovenaan het artikel. Vervolgens vind je in de planningtools het opgeslagen item terug bij 'inspiratie'.