Alternatieven felicitatierij jullie bruiloft - zo kun je die voorkomen!
Weg met de lange rij!
door Sarah Glasbergen op 23 januari 2021
Webredacteur

“Moeten we een felicitatierij houden? En hoe gaat dit in zijn werk?”
Een felicitatierij wordt niet door ieder bruidspaar als positief gezien. "Een uur in de rij staan en handjes schudden en toch niemand echt spreken." Als je 50 gasten hebt dan is een felicitatierij niet echt noodzakelijk, omdat je in dat geval toch wel iedereen kan spreken op de bruiloft. Wanneer er 150 gasten zijn uitgenodigd wordt het een ander verhaal. Het is wel zo leuk als je iedereen gezien hebt en je de gasten een kans geeft om jullie te feliciteren. Vraag jezelf af of jullie het leuk vinden handjes te geven en of dit ook ideaal is voor jullie gasten. Hieronder tref je wat tips en adviezen.
Tips om een felicitatierij te voorkomen!
1. Vertel het van te voren dat jullie geen rij willen!
Laat de ceremoniemeester na de ceremonie meteen vertellen dat jullie feilicaties leuk vinden, maar dat jullie niet op een rij zitten te wachten. Hij kan bijvoorbeeld vertellen dat jullie rond lopen om iedereen te zien. En dat de jullie gasten zo de gelegenheid krijgen om jullie te feliciteren.
2. Deel ballonnen uit!
Geef dan de gasten bij binnenkomst een bloem of een ballon. Haal samen alle bloemen of ballonnen bij de gasten op. Zo weet je precies wie je gesproken hebt en wie nog niet.

Geen felicitatie rij maar een Bridal shower
Als jullie veel gasten al lang niet meer hebben gezien en echt eens goed willen bijpraten, is het misschien verstandig om een bridal shower te geven (in plaats van of naast het vrijgezellenfeest) Je hebt dan tijdens het trouwfeest veel meer tijd over voor alle gasten en hoeft geen diepgaande gesprekken te voeren.
Een bridal shower is meestal een daguitje met brunch of lunch, waarbij jong en oud, vrijgezel en getrouwd uitgenodigd kan worden. Zoek een leuke activiteit waarbij je genoeg tijd hebt om te praten, zoals een high tea of een bezoek aan het biermuseum.
Stoelendans bij het bruiloftsdiner
Wanneer jullie een receptiediner hebben, kun je kiezen om bij elke gang de gasten te laten rouleren. Tijdens het voorgerecht zit bijvoorbeeld een aantal naaste familieleden aan jullie tafel. Vervolgens is er tijd voor wat entertainment. Denk hierbij aan het gedicht dat je oom wil voordragen, de sketch van je collega’s of jullie favoriete nummer, gespeeld door de band.
Voordat het volgende gerecht wordt geserveerd, krijgt iedereen een andere indeling en komen er nieuwe gasten aan jullie tafel te zitten. Bedenk wel dat dit lastig kan worden als jullie veel gasten hebben. Je kunt niet 30 gangen voorbij laten komen om iedereen te spreken. Bovendien is het handig de ouderen en allerkleinsten eerst aan jullie tafel te laten plaatsnemen. Dan kunnen zij eventueel ook weer op tijd naar huis.
Dit rouleren kun je in veel situaties gebruiken. Gaan jullie met een kleinere groep in sloepen door de grachten? Stap bij elke fotosessie of bezichtiging even over op een andere sloep. Houden jullie van dansen? Laat een workshop verzorgen voor alle gasten en zorg dat er steeds een aantal mensen bij jullie pauzeren en gelijk een praatje met jullie kunnen maken.
TIP! Is jullie receptie binnen? Dan kan gebruikt worden gemaakt van bloemen, hoeden, kledingstukken of leuke attributen. (Dat is dan ook meteen een leuk bedankje voor de gasten!)
Markeer de bruiloftsgasten
Een andere optie is om de gasten te ‘markeren’. Denk bijvoorbeeld aan een buitenfeest. Alle gasten krijgen een ballon met helium aan hun pols.
Wanneer jullie ze hebben gesproken, knippen de gasten de ballon van hun pols en kunnen jullie verder naar de volgende gasten. Zo is het heel zichtbaar voor jullie wie nog geen aandacht heeft gehad. (En of je nog even door moet stappen, omdat de helft nog niet is geweest!) Ook kun je variëren in kleuren van ballonnen, zodat je bijvoorbeeld om en om gasten van bruid en bruidegom kunt aanspreken.
Hoe neem je cadeaus in ontvangst zonder felicitatierij?
Zonder felicitatierij wordt het voor de gasten lastiger om cadeaus aan te bieden. Bovendien weten jullie aan het einde van de avond niet meer wat jullie van wie hebben gekregen. Daarom is het handig om een cadeautafel neer te zetten en iemand te vragen om de cadeaus aan te nemen en namen te noteren.
Kies hiervoor niet iemand die je te gast wilt hebben, anders staat diegene de hele avond te schrijven. Je kunt het allerbest meerdere mensen vragen om deze taak op zich te nemen, zodat er onderling gerouleerd kan worden.
Lees ook onze tips voor een gastenboek voor je bruiloft!