Rollen bruiloft | Welke taken heeft het bruidspersoneel?

Wie doet wat op de bruiloft? Wij hebben de rolverdeling en bijbehorende taken voor het bruidspersoneel op een rijtje gezet!

Isabel Van Der Boog

door Isabel Van Der Boog op 3 juni 2025

Webredacteur

Rollen bruiloft | Welke taken heeft het bruidspersoneel?
© Woesthuis Fotografie

Bij je bruiloft kun je vast wel wat hulp gebruiken en daarom kun je vrienden en familie vragen als bruidspersoneel! Wat zijn de rollen op een bruiloft? Zijn er nog meer bijzondere personen betrokken bij the big day dan je ceremoniemeester en getuigen? Wij hebben alle mogelijke rollen voor het bruidspersoneel mét bijbehorende taken voor je op een rijtje gezet!

overview bruiloft nederland

Bruidspersoneel 

Bruidspersoneel is de naam die we geven aan familie en vrienden die jullie helpen bij het plannen van jullie bruiloft of helpen op de bruiloft. Denk aan een ceremoniemeester, getuigen, bruidsmeisje, etc. Bruidspersoneel is je eigen ‘personeel’ en dus niet de trouwleveranciers die je voor je bruiloft inhuurt. Bruidspersoneel maakt jullie planning en/of dag net wat makkelijker door rollen te vervullen waar je zelf geen tijd voor hebt. Daarom is het hebben van bruidspersoneel volgens ons een echte must! In dit artikel bespreken we alle mogelijke rollen die bij een bruiloft komen kijken. Sommige van deze rollen kunnen door dezelfde persoon worden vervuld, terwijl andere niet per se hoeven te worden ingevuld. Bedenk zelf wat relevant is voor jullie bruiloft. 

Taken bruiloft belangrijkste rollen

Op je bruiloft kun je best wat hulp gebruiken en ook tijdens de voorbereidingen is assistentie erg handig! Maar wie doet dan wat op de bruiloft? Welke taken zijn er te verdelen en wie heeft welke rol? Dit zijn de belangrijkste rollen en taken voor vrienden en familie, oftewel het bruidspersoneel: 

Getuigen

De belangrijkste rol die er ligt, is voor de getuigen van het huwelijk. Zonder hen is jullie huwelijk niet rechtsgeldig, dus is het very important dat je deze taak geeft aan een vriend of familielid met wie je een goede band hebt. Beide partners moeten allebei minimaal één en maximaal twee getuigen kiezen.

Lees meer over de getuigen van het huwelijk

Ceremoniemeester(s)

De ceremoniemeester kun je de regisseur van de trouwdag noemen. Hij of zij zorgt ervoor dat in de aanloop naar de bruiloft en op de dag zelf alles op rolletjes loopt, zodat jullie als bruidspaar kunnen genieten. Wie je deze taak het beste kunt geven? Dat hangt er vanaf hoe uitgebreid je deze rol wilt maken. Houd je zelf de touwtjes in handen tijdens de voorbereidingen of wil je de ceremoniemeester overal bij betrekken in de bruiloftplanning? Het is belangrijk om je te realiseren dat een ceremoniemeester die veel taken heeft de bruiloft anders zal meemaken dan een daggast.

twee vriendinnen met bruid

Je bent gevraagd als ceremoniemeester, congrats!

Een hele eer, maar wat ga jij nou precies doen om de dag zo perfect mogelijk te maken? In dit e-book leer je binnen no-time wat jouw taken zijn én wat er van jou verwacht wordt. Dit handboek gaat jouw leven een stuk makkelijker maken! 

Shop hem hier!

Ceremoniemeester guide

Lees meer over de taken van de ceremoniemeester

Het weggeven van de bruid

Een van de grootste eren die je als bruidspersoneel kunt krijgen is toch wel het weggeven van de bruid. Deze edele taak is vaak gereserveerd voor de vader van de bruid, maar als jij je hier om welke reden dan ook niet prettig bij voelt, kun je dit gerust aan iemand anders vragen! Je kunt het ook aan je moeder vragen of aan je broer, zus of beste vriend: the choice is yours!

vader begeleidt bruid naar het altaar

Het begeleiden van de bruidegom

Iets minder gebruikelijk is het begeleiden van de bruidegom naar het altaar. Ondanks dat dit minder vaak voorkomt, is het wel een prachtig gezicht als bijvoorbeeld een moeder haar zoon naar het altaar begeleidt. Sowieso gaat de moeder in kwestie zich onwijs vereerd voelen!

moeder begeleidt zoon naar het altaar

Bruidsmeisjes

Wanneer we over bruidsmeisjes spreken zijn er eigenlijk twee ‘soorten’ bruidsmeisjes. Allereerst jonge bruidsmeisjes, een dochtertje of nichtje, die de bloemblaadjes strooit onderweg naar het altaar. En de bridesmaids overgekomen uit Amerika. Je vriendinnen die je helpen bij het aankleden en de sleep omhoog houden. 

Wat doet een bruidsmeisje

Vanuit gaande dat je gaat voor the American style zijn je bruidsmeisjes er om jou voor de bruiloft en door de dag heen te helpen. Voor de bruiloft organiseren ze het vrijgezellenfeest en gaan ze, wanneer jij dat wilt, mee met het uitzoeken van je trouwjurk. Op de bruiloft helpen ze bij het klaarmaken, staan naast je bij het altaar, zorgen ervoor dat je er piekfijn uit blijft zien en kunnen je helpen met de taken die we later in het artikel bespreken. 

Verschil bruidsmeisjes en getuigen

Een getuige kan ook een bruidsmeisje zijn en een bruidsmeisje ook een getuige, maar er zit zeker verschil in de rollen! Terwijl een bruidsmeisje meer betrokken is bij de praktische en emotionele aspecten van de bruiloft en het ondersteunen van de bruid, heeft de getuige een specifieke juridische rol met betrekking tot het huwelijk zelf. 

bruidsmeisjes bij het klaarmaken

Tip! Wat doe je als iemand van het bruidspersoneel ziek is op je bruiloft? Don’t worry! Maak vooraf een lijstje met back-ups zodat je ceremoniemeester het op de dag zelf voor jullie kan regelen. In nood is vervanging zo geregeld!

Maid of Honour

Als Maid of Honour ben je de 'rechterhand' van de bruid en ben je dus nauw betrokken bij de voorbereidingen van de grote dag én help je haar tijdens de bruiloft. Deze rol is meestal weggelegd voor de beste vriendin van de bruid en wordt ook wel gezien als het 'hoofd' van de bruidsmeisjes. Ook wordt deze taak vaak gecombineerd met de rol van getuige. 

Maid of Honour betekenis

"Maid of Honour" is een Engelse term die wordt gebruikt om de belangrijkste bruidsmeisje aan te duiden bij een bruiloft. De letterlijke vertaling van "Maid of Honour" naar het Nederlands is "Eerste Vrouwelijke Getuige" of "Hoofdbruidsmeisje".

Bruidsjonkers

Bruidsjonkers, ook wel bekend als 'groomsmen', spelen een belangrijke rol in veel bruiloften. Deze mannen worden gekozen door de bruidegom om hem te ondersteunen tijdens de bruiloftsvoorbereidingen en ceremonie. Traditioneel gezien zijn bruidsjonkers goede vrienden of familieleden van de bruidegom. Ze helpen vaak bij het organiseren van vrijgezellenfeesten voor de bruidegom en dragen bij aan een ontspannen en feestelijke sfeer tijdens de bruiloft. Op de dag zelf staan ze de bruidegom bij, zorgen ze ervoor dat alles soepel verloopt en assisteren ze waar nodig. Dit kan onder meer het dragen van corsages, het verwelkomen van gasten, en het aanmoedigen van de gasten om de dansvloer op te gaan.

bruidsjonkers

Vind jouw leveranciers én ontvang GRATIS ons magazine!

Doe een vrijblijvende aanvraag bij een trouwleverancier op onze site en krijg GRATIS het ThePerfectWedding.nl magazine!

Doe een aanvraag!

Best Man 

De 'hoofd' bruidsjonker of eigenlijk de 'rechterhand van de bruidegom' is de Best Man. Vaak wordt de allerbeste vriend van de groom gevraagd voor deze bijzondere taak en wordt deze rol gecombineerd met de rol van getuige.

Speechers

Mooie, goed geschreven speeches kunnen een waardevolle toevoeging zijn op je bruiloft. Familie, vrienden en bekenden vinden het vaak leuk om het bruidspaar toe te spreken. Zij vertellen een leuke quote uit het verleden en kunnen het kersverse echtpaar zo nog een keer extra geluk toewensen. Het is wel belangrijk dat de desbetreffende persoon zich goed kan voorbereiden, dus benader hem of haar ruim van tevoren zodat ze op tijd een goede speech kunnen schrijven. Het uitbrengen van een toost kun je ook aan één van je bijzondere gasten toewijzen. Bij een toostronde laat je van elke tafel iemand een toost op jullie uitbrengen.

Ringdrager

Het is leuk als je de taak van het dragen van de ringen ook aan een speciale gast overlaat. De ringdrager zal zich vereerd voelen om de ringen, die in het teken van ‘verbondenheid’ staan, aan jullie te geven. Als er kinderen op je bruiloft aanwezig zijn, kun je er ook voor kiezen om dat aan hen over te laten.

Taken bruiloft andere rollen

Naast de belangrijke en de wat voor de hand liggende rollen, zijn er meer cruciale rollen. Veel van deze rollen zijn klein en kunnen gecombineerd worden. Bespreek vooral met the bridal squad waar zij enthousiast van worden!

Bedankjes uitdeler

Na afloop van jullie trouwfeest wil je de gasten vaak een huwelijksbedankje meegeven en ook hierbij is het belangrijk dat je iemand regelt om deze bedankjes uit te delen. Zo weet je zeker dat al jullie bruiloftsgasten met een tof aandenken naar huis gaan!

bedankjes hoek
huwelijksbedankjes potjes

Begeleiding van de gasten 

Door de dag heen hebben jullie verschillende locaties. Ook als jullie bruiloft op één trouwlocatie plaatsvindt, zal de ceremonie op een andere plek zijn dan bijvoorbeeld het diner. De gasten moeten van de ene plek naar de andere plek worden begeleid. Degene die deze taak op zich neemt kan met behulp van een draaiboek hierbij helpen en is verantwoordelijk voor dat iedereen op tijd op de juiste plaats is. 

Maar hoe maak je zo’n draaiboek precies? Wij leggen het je uit! 

Bruidskinderen

Bruidskinderen kunnen voor vertederende momenten zorgen op een bruiloft. Taken die je ze kunt geven zijn natuurlijk bloemenmeisje en ringendrager, maar er zijn meer opties! Het uitdelen van bedankjes en het maken van foto’s met een wegwerpcamera bijvoorbeeld. Op zoek naar meer ideeën? We helpen je verder in dit artikel!

kinderen die een kinderakte tekenen

Chauffeur van het bruidspaar

De chauffeur van de trouwauto zorgt ervoor dat jullie veilig overal naartoe worden gebracht. De meeste bruidsparen willen genieten van een drankje hier en daar en daarom willen ze vaak liever niet zelf rijden. Daarnaast is het natuurlijk een heerlijk gevoel van luxe om lekker rondgereden te worden! 

Cadeaucoördinator

Op jullie bruiloft krijg je waarschijnlijk van veel gasten een cadeau of envelopje. Na afloop van jullie mooiste dag wil je misschien graag degene van wie je een cadeau hebt gekregen bedanken, waardoor het handig is als iemand bijhoudt welke cadeaus van wie waren. Daarnaast is het verstandig om iemand de enveloppen met geld te laten bewaren, zodat je zeker weet dat er niets kwijtraakt. 

Foto-coördinator

Voor de fotograaf is het ontzettend fijn om een foto-coördinator te hebben. Dit moet iemand zijn die het grootste deel van de gasten kent, denk aan je broer, zus, nichtje of jeugdvriend. Deze persoon is verantwoordelijk voor het bij elkaar sprokkelen van de gasten die het bruidspaar op de foto wil hebben. Samen met de fotograaf ga je de shotlist langs en verzamelen maar!

familie portret op de bruiloft

Gastenboekassistent

Als je voor een gastenboek kiest, is het misschien verstandig om iemand aan te stellen die ervoor verantwoordelijk is dat alle gasten iets in het boek schrijven. Het is namelijk zonde als je een tof boek hebt geregeld en niemand zet er iets in. Deze verantwoordelijkheid kun je aan een paar van je (puberende) gasten toezeggen dat vinden ze waarschijnlijk best interessant. 

Nog op zoek naar een Gastenboek? Wij hebben leuke voorbeelden!

Babysitter

Kiezen jullie voor kinderen op je bruiloft? Dan is het handig om hier een verantwoordelijke voor aan te stellen. We raden aan om dit door iemand anders dan de gasten te laten doen, zodat al je gasten optimaal kunnen genieten van het feest. Deze taak neemt namelijk de hele dag in beslag! De oppas zorgt dat de kinderen zich vermaken gedurende de dag. Deze rol kan worden vervuld door bijvoorbeeld een buurmeisje, maar ook door een extern bedrijf. 

Taxi-organisator

Je wilt je op de mooiste dag van je leven natuurlijk niet zorgen maken of iedereen veilig thuis komt. Om die zorgen weg te nemen kun je een verantwoordelijke aanstellen voor het organiseren van de taxi’s. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om veilig thuis te komen, maar het is fijn om iemand te hebben die een oogje in het zeil houdt en voorkomt dat er iemand dronken achter het stuur stapt. Zijn er wat oudere gasten die hulp nodig hebben met het bellen van een taxi? Ook dit kan de taxi-organisator oppakken! 

Verantwoordelijke voor de dansvloer

Het feest kan beginnen, de gasten moeten de dansvloer op! Het zetten van die eerste stap houdt veel gasten tegen. Om een lege dansvloer te voorkomen kan je wat gasten vragen om hier mee te beginnen. Bijvoorbeeld de groomsmen. Let’s get this party started! 

dansende gasten op een bruiloft

Zijn jullie er al uit welke liedjes jullie willen draaien? Wij helpen je op weg!

Hulp bij decoratie

Heb je al nagedacht over de decoratie voor je bruiloft? Zorg ervoor dat alles klaar staat! Op de ochtend van de bruiloft zijn jullie druk bezig met de laatste voorbereidingen en het klaarmaken, waardoor het opzetten van de decoratie vaak lastig wordt. Het is een goed idee om hiervoor hulp in te schakelen. Bespreek je visie duidelijk en vertrouw op degenen die je helpen! We begrijpen dat het loslaten hiervan lastig kan zijn, maar hier is een tip: zoek iemand met een goed gevoel voor stijl!

Hulp bij opruimen

Nadat het feest voorbij is, komt het opruimen. De decoraties, cadeaus, bloemen, enzovoort moeten allemaal naar huis worden gebracht. Jullie ouders kunnen hierbij goed van pas komen! Aangezien ze waarschijnlijk de hele avond aanwezig zijn, kunnen ze een deel van de spullen mee naar hun eigen huis nemen. Op die manier komen de items zonder al te veel gedoe weer bij jullie terecht.

moeder van de bruid met bruid

Bijhouden van de rolverdeling van het bruidspersoneel 

Wanneer jullie hebben bedacht wie welke rol op zich zou kunnen nemen is het een goed idee om dit bij te houden. Zo weten jullie en jullie ceremoniemeester(s) op de dag zelf wie welke taken heeft. Dit kun je makkelijk bijhouden in het draaiboek. Nog makkelijker is ons onze online planningstool: het draaiboek! Een gratis tool waarin je het volledige draaiboek in kwijt kan. Maak gratis een account aan en get to work

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het plannen van je bruiloft? Bekijk dan ons nieuwste boek The Best Day of My Life dat jou langs alle stappen van de trouwplanning loodst!

Personen vragen voor je bruiloft

Ook hoe je een persoon vraagt verschilt per rol! Het vragen van je ceremoniemeester of het vragen van je getuigen is best een big deal! Daar mag je een bijzonder moment voor nemen. De wat kleinere taken zou je kunnen vragen met een leuk kaartje, onder het genot van een koffietje of etentje of met een appje. Wij geven je wat leuke voorbeelden! 

  • “Hé organisatietalent! We maken ons een beetje zorgen over of iedereen na de bruiloft wel veilig thuis komt. Om die zorgen op de dag zelf weg te nemen zijn we op zoek naar een taxi-organisator en we dachten meteen aan jou! De taak houdt het volgende in … Let me know hoe je er tegenover staat!”
  • “Hi! We zijn bezig met de laatste details voor de bruiloft en zijn op zoek naar iemand die de gasten zou willen begeleiden van locatie naar locatie. Zouden jij en … dit willen oppakken? Het houdt het volgende in … Hoe sta je hier tegenover? Eerlijk zeggen!”
  • “Hoi! Al sinds de verloving denken wij erover om je zoontje als ringdrager voor onze big day te vragen. Wat vind jij hiervan? We willen hem met een leuk kaartje komend weekend wanneer jullie langskomen vragen, maar we wilden het eerst even met jou checken! We zouden zeer vereerd zijn! Laat maar weten!” 

Hoe bedank je het bruidspersoneel?

Hoe je het bruidspersoneel het beste kan bedanken verschilt uiteraard per rol. De ceremoniemeester verdient een ander cadeau dan de taxi-organisator. Voor de grote rollen kunnen jullie op zoek naar een wat groter en attent cadeau. Voor de kleinere rollen kunnen jullie persoonlijke bedankkaartjes schrijven en een klein huwelijksbedankje geven. Dit hoeft uiteraard niet! Doe wat jullie zelf fijn vinden! 

bruid omhelst gast

Ga je de rollen van je bruidspersoneel verdelen? Sla dit artikel op! 

Weet jij al hoe de rolverdeling van het bruidspersoneel er op jullie bruiloft uitziet? Als je er nog even over na wilt denken of als je dit overzicht gewoon superhandig vindt, dan kun je het opslaan in je profiel! Hoe je dat doet? Klik op het hartje bovenaan dit artikel, dan wordt het automatisch bewaard onder het kopje 'inspiratie' in de planningtools.

Altijd je trouwplanning bij de hand hebben? Download onze app!

Om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen met de trouwplanning is het super handig als je altijd inzicht hebt in alle taken die nog moeten gebeuren. Daarom hebben we een mobiele app gelanceerd! Zo ben je altijd op de hoogte van de status van de planning van jouw perfect day! Een echte aanrader!

Kom via ThePerfectWedding.nl in contact met jullie droomlocatie en ontvang bij boeking een cadeau naar keuze!

Andere leuke artikelen

Win een huwelijksovernachting!

Willen jullie genieten van een gratis huwelijksovernachting incl. champagneontbijt? Geef je trouwlocatie aan ons door!

Maak nu kans